Wauw. Kun je verliefd worden op een boek? Als het antwoord ja is, maakt ‘Fangirl’ van Rainbow Rowell een serieuze kans. Alles, maar ook echt álles wat boeken lezen (en verhalen schrijven) zo verschrikkelijk leuk maakt, vind je in dit boek. ‘Fangirl’ gaat namelijk over een boekenwurm zijn. Over zo bezeten zijn van een fantasiewereld, dat je hem het liefst per direct zou inruilen voor het echte leven. Over het genot van schrijven. Over verliefd worden en op eigen benen leren staan. En nog veel meer.

De achttienjarige Cath en haar tweelingzusje Wren gaan studeren. Maar Wren wil niet samen met Cath op kamers wonen, ook al hebben ze hun leven lang een kamer gedeeld. Terwijl Wren zich vol overgave in het studentenleven stort (inclusief jongens en veel, heel veel drank), trekt Cath zich terug in haar verhalenwereld. Cath schrijft namelijk fanfictie: verhalen over de magiër Simon Snow, een bedenksel van Gemma T. Leslie die hem acht boeken lang de Sluipende Saaiheid laat verslaan. (Je begrijpt al dat dit een vette knipoog naar J.K. Rowlings Harry Potter is!)

Maar Caths kluizenaarsbestaan wordt van alle kanten verstoord. Wanneer ze voor haar lievelingsvak Fictieschrijven een van haar fanfictieverhalen inlevert, beschuldigt de docente haar van plagiaat. Haar psychisch labiele vader belandt in het ziekenhuis en haar moeder, die van huis is weggelopen toen zij en Wren nog maar acht jaar oud waren, wil contact met haar. En dan is er ook nog Levi, het eigenaardige, dyslectische (‘Ik ben niet echt een lezer.’) vriendje van Caths kamergenote. Hij bestookt Cath met allerlei lastige vragen, maar blijkt ook verrassend behulpzaam te zijn. Én Simon Snow-fan.

Laat je niet ontmoedigen door de omvang van dit 453 pagina’s tellende coming-of-age-avontuur. Je zult er namelijk in volle vaart doorheen vliegen. Hoe dat kan? Rainbow Rowell schrijft met plezier. Vóélbaar plezier. De korte hoofdstukken eindigen steevast met een fragment uit een Simon Snow-verhaal, waardoor je meteen een indruk krijgt van die fictieve wereld. Al Rowells andere personages voelen bovendien zo levensecht aan met hun nerdy trekjes, dat ze elk moment van de bladzijde zouden kunnen stappen. Behalve oog voor detail, heeft de Amerikaanse schrijfster ook nog een benijdenswaardig gevoel voor humor waar ze veelvuldig gebruik van maakt. Je krijgt dan heerlijke vergelijkingen als: ‘Het is dat hij een man is, anders was hij echt zo’n geschift kattenvrouwtje geworden.’ En: ‘Levi’s wenkbrauwen waren pure porno.’ En dat is fijn, want zulke zinnen brengen lucht in dit stiekem best wel aangrijpende verhaal.

Net als Cath betrap je jezelf er tijdens het lezen op dat je niet wilt dat de wereld van ‘Fangirl’ ooit ophoudt, en kom je in de verleiding zelf een fanfic te gaan schrijven.

Over de auteur

Het zal geen verrassing zijn dat de Amerikaanse schrijfster Rainbow Rowell van stripboeken, fanfictie en andere tikkeltje ‘nerdy’ dingen houdt. In haar boeken over jongeren (‘Fangirl’ en ‘Eleanor & Park’) spelen die namelijk een belangrijke rol, bijvoorbeeld omdat ze de personages dichter bij elkaar brengen. Rainbow houdt zelfs zo veel van stripboeken, dat ze heeft besloten er ook zelf twee te gaan maken! Daar werkt ze in 2014 en 2015 aan. Ze woont samen met haar man en twee zonen in de staat Nebraska. Wil je meer weten over Rainbow Rowell? Kijk dan op haar website.

Details

'Fangirl'
Rainbow Rowell